ALEXA 35 yükselişe geçti. Indiewire’ın geleneksel Sundance’de kullanılan kameralar araştırmasına göre Alexa’nın yeni Super 35 amiral gemisi Sundance 2024’ün film yönetmenlerinin en sevdiği kameralar arasına girdi. Super 35 sensör, ARRI Alexa 35 sayesinde oyuna geri dönüyor.
ARRI ALEXA Mini ise beş senedir üst üste festivalin kurmaca seçkisinin en popüler kamerası.
Aşağıda YMCinema’nın görselleştirmesi ile kamera dağılımını inceleyebilirsiniz.
“Tablodan görülebileceği üzere Super 35 dominant sensör boyutu oldu. Biz aslında büyük sensörlü kameraların Super 35’i alt edeceğini düşünüyorduk fakat ARRI 35’in bu formatı popülerleştirmesi ile o kadar da basit olmadığını gördük. Ek olarak ilk defa hazırladığımız tablolarda ARRI 35’in gerçek anlamda bir varlık gösterdiğini gördük. Artık eski toprak diyebileceğimiz ALEXA Mini ile baş başa giden ARRI 35 iyi bir tırmanışta ve belki de hikaye anlatıcılarının vazgeçilmezi olacak.“
Sundance 2024: Kurmaca Uzun Metrajlar
Daha önce 2024 Sundance Film Festivali’nin kameralarını gözden geçirmiştik. Şimdi ise vakit kurmaca seçkisinde. IndieWire’dan Sarah Shachat sayesinde film yönetmenlerinin hangi kameralar ile ve neden bu kameralarla çalıştığını biliyoruz. (İlgili IndieWire makalesine buradan ulaşabilirsiniz) Indiewire’ın datasını aldık, inceledik ve geçen senenin sonuçları ile karşılaştırdık. Aşağıdan listeyi ve oluşturduğumuz infografiyi inceleyebilirsiniz.
- “The American Society of Magical Negros”: DP: Doug Emmett. Camera: Sony VENICE. Lenses: Tribe 7 Blackwing
- “Between the Temples”: DP: Sean Price Williams. Camera: Aaton XTR. Lenses: Zeiss Super Speeds. Canon 11-165mm, Fujinon19-90mm
- “Brief History of a Family”: DP: Jiahao Zhang. Camera: ARRI ALEXA Mini. Lenses: ARRI Master Primes, ARRI Signature Zooms, Angenieux Optimo 24-290mm
- “Didi”: DP: Sam Davis Category. Camera: ARRI ALEXA 35. Lenses: Master Anamorphic
- “Exhibiting Forgiveness”: DP: Lachlan Milne. Camera: ARRI ALEXA 35. Lenses: Leica Summilux
- “Freaky Tales”: DP: Jac Fitzgerald. Camera: ARRI ALEXA Mini. Lenses: Panavision Anamorphics, Cooke Pancros, Panavision Primos, Zeiss superspeeds
- “Ghostlight”: DP: Luke Dyra Category. Camera: ARRI ALEXA 35. Lenses: Panavision Ultra Speed and Primo Zooms
- “Girls Will Be Girls”: DP: Jih E Peng. Camera: ARRI ALEXA Mini. Lenses: Zeiss Super Speeds
- “Good One”: DP: Wilson Cameron. Camera: ARRI ALEXA Mini. Lenses: Zeiss Super Speeds, Angenieux Optimo 17-80
- “Hit Man”: DP: Shane F. Kelly. Camera: Sony VENICE. Lenses: Panavision primo 70
- “How To Have Sex”: DP: Nicolas Canniccioni. Camera: ARRI ALEXA Mini LF. Lenses: Canon K35
- “I Saw The TV Glow”. DP: Eric K. Yue. Camera: ARRICAM LT. Lenses: Zeiss Master Primes
- “In a Violent Nature”: DP: Pierce Derks. Camera: Canon C70. Lenses: Modified Canon FD Primes
- “In the Land of Brothers”. DP: Farshad Mohammadi. Camera: ARRI ALEXA Mini. Lenses: ARRI Master Primes
- “It’s What’s Inside”: DP: Kevin Fletcher. Camera: ARRI ALEXA 35. Lenses: Leica Summilux C Primes, Angenieux Optimo Zooms
- “Kidnapping Inc.”: DP: Martin Levent. Camera: RED Epic MX. Lenses: Panavision Primo
- “Kneecap”: DP: Ryan Kernaghan. Camera: Sony VENICE. Lenses: Cooke S6 Anamorphics
- “Krazy House”: DP: Joris Kerbosch. Camera: ARRI ALEXA Mini. Lenses: Zeiss Super Speeds, Elite Anamorphic S7
- “Layla”: DP: Craig Dean Devine. Camera: ARRI ALEXA Mini. Lenses: Cooke Anamorphic
- “Little Death”: DP: Christopher Ripley. Camera: ARRI ALEXA Mini LF, ARRICAM LT, ARRIFLEX 235. Lenses: ARRI Signature Primes, Camtec Custom Optics 12:1, Cooke Zooms
- “Love Me”: DP: Germain McMicking. Camera: ARRI ALEXA Mini LF, Panavision Millenium XL2. Lenses: Cooke 1.8x Anamorphic SF, Zeiss Supreme Radiance, Panavision C & T series anamorphic
- “Malu”: DP: Mauro Pinheiro Jr. Camera: ARRI ALEXA Mini. Lenses: Cooke S4
- “The Moogai”: DP: Sean Ryan. Camera: ARRI ALEXA Mini. Lenses: Panavision PVintage
- “My Old Ass”: DP: Kristen Correll. Camera: Sony VENICE. Lenses: Panavision Panaspeeds
- “The Outrun”: DP: Yunus Roy Imer. Camera: ARRI ALEXA Mini, ARRI AMIRA. Lenses: Panavision C-Series, Panavision Primo Primes, Cooke Zooms
- “Ponyboi”: DP: Ed Wu. Camera: Sony VENICE. Lenses: Atlas Orion
- “A Real Pain”: DP: Michał Dymek. Camera: ARRI ALEXA Mini LF. Lenses: LEITZ M 0.8
- “Reinas”: DP: Diego Romero Suarez Llanos. Camera: ARRI ALEXA Mini LF. Lenses: Zeiss Supreme Prime
- “Rob Peace”: DP: Ksenia Sereda. Camera: ARRI ALEXA 35. Lenses: Cooke Uncoated
- “Sebastian”: DP: Iikka Salminen. Camera: ARRI ALEXA Mini. Lenses: Canon K35s, Angenioux Zoom 25-250HR
- “Stress Positions”: DP: Arlene Muller. Camera: ARRI ALEXA 35. Lenses: Canon 7-63mm, Canon 11-165mm
- “Sujo”: DP: Ximena Amann. Camera: RED V Raptor, RED Komodo. Lenses: Zeiss Jenas, Minolta Rocket, Canon FD, Leica R
- “Suncoast”: DP: Bruce Francis Cole. Camera: Sony VENICE. Lenses: Vantage Hawke V-Lites
- “Tendaberry”: DP: Matthew Ballard. Camera: Aaton XTR, ARRI ALEXA Mini, ARRI AMIRA. Lenses: ARRI Ultra 16
- “Thelma”: DP: David Bolen. Camera: ARRI ALEXA 35. Lenses: Hawk V-Lite Anamorphic
- “Veni Vidi Vici”: DP: Gerald Kerkletz. Camera: ARRI ALEXA LF. Lenses: Angenieux Optimo 24‐290
- “Winner”: DP: Steve Yedlin. Camera: ARRI ALEXA Mini. Lenses: Zeiss Supreme Primes, Fujinon Premista Zooms
- “Your Monster”: DP: Will Stone. Camera: ARRI ALEXA 35. Lenses: Neo AO Anamorphic from Lensworks
Tartışma: ARRI 35 ile Super 35 Large Format’ı yenebilir mi?
Tablodan görebileceğiniz üzere Super 35 dominant sensör boyutu. Arri 35 ile tekrar popüler olmuşa benziyor. Peki neden film üreticileri Mini yerine ARRI 35’i tercih ediyorlar? Öncelikle yeni renk bilimi, yüksek dinamik aralığı ve üstün görsel kalitesi sayesinde. Fakat ARRI ALEXA Mini artık çok daha uygun fiyatlı ve film üreticileri kiralamadan kendileri sahip olabiliyor. ALEXA Mini’nin 5 yıl boyunca üst üste en çok tercih edilen kamera olduğunu görmek de oldukça ilginç. Fakat biz seneye ARRI 35’in birinci sırada olacağını düşünüyoruz.
Bir diğer güzel sürpriz ise Aaaton’un eski film kamerasını bu tabloda görmek. Aaaton XTR kameralar aynı zamanda Sundance 2023’ün de tablosuna girmişti. Sony VENICE de iyi bir performans gösteriyor. Fakat Panavision nerede? Sadece Milennium XL2 bir kez “Love Me” de ARRI ALEXA Mini LF’in B kamerası olarak kullanılmış.
Listede RED Epic’in MX’ini görmek de oldukça şaşırtıcı. “Kidnapping Inc.”de DP Martin Levent tarafından kullanılan kamera kontrast ve doygunluğu ve tabii ki R3D kodeği için kullanılmış.
Birçok film üreticisi DSMC1 sensörleri seviyor ve hatta bazı durumlarda DSMC3 sensörlere tercih ediyor. (Raptor [X]’in yeni global shutterlı sensörünü MX sensörü karşılaştırmak komik olsa da) Ama her şey görsellik değil. Şimdi film üreticileri ucuzlayan DSMC1 makineleri kolayca satın alabiliyor ve Sundance için yeter de artar olan profesyonel olarak renklendirilmiş görsellere sahip olabiliyor.