LUT’un (“Look Up Table”) ingilizceden direkt olarak çevrildiğinde “arama tablosu” demektir. Bilgisayar biliminde, input (girdi) değerleri ile output (çıktı) değerlerinin haritalandırıldığı ve hesaplandığı data anlamına gelir. Video teknolojisinde de benzer bir işlevi vardır.
Basitçe anlatmak gerekirse şu şekilde düşünebiliriz; bildiğimiz üzere video sistemi üç ana renkten oluşur: Red, Green ve Blue (RGB). Her üç rengin de elektronik dünyada matematiksel olarak bir karşılığı vardır. Örneğin kırmızının değeri 233, Yeşilin değeri 355 ve Mavinin değeri 222 olsun. Bu değerlerin neye göre belirlendiğini merak edebilirsiniz. Her dijital fotoğraf ya da video kamera üreticisi bu değerleri kendisi belirler. Yani dünyada üretilen bütün dijital fotoğraf ve video kameranın RGB matematik karşılığı aynı değildir. Böyle bir şart ya da kural da yoktur. O yüzden Sony, Panasonic ya da Alexa’nın renkleri birbirinden farklıdır. Kullanıcı hangisinden hoşlanıyorsa tercihini o markadan yana kullanır. Tıpkı eskiden filmin egemen olduğu dönemlerde Kodak, Fuji, Agfa, Orwo gibi çeşitlenen film seçenekleri arasından tercih kişiye ya da konuya göre nasıl yapılıyorsa. Yani kısacası kullanıcının zevkine göre değişiklik gösteren bir seçimdir.
Şimdi fazla teknik detaylara girmeden dijital dünyada LUT olayını biraz daha açalım. LUT’lar genelde profesyonel kullanıcılar tarafından üretilip arşivlenirler. Örnegin profesyonel bir Photoshop kullanıcısı ya da profesyonel bir colorist yaptığı çalışmayı başka projede kullanmak üzere saklar. Saklarken de 3D Cube olarak arşivler. Sonrasında profesyoneller tarafından oluşturulan bu LUT’lar diğer kullanıcılar için paket olarak satışa çıkartılır ve değerlendirilir.
Sinema filmlerinde gördüğünüz ve çok beğendiğiniz renk çalışması aslında profesyonel bir coloristin, görüntü yönetmeni ve yönetmenle birlikte oluşturduğu bir ‘’Film Look’’ dur. Yapılan çalışmada colorist, temelde şu işlemi yapar: Yukarda anlattığımız Red, Green ve Blue’nun matematiksel değerinde değişiklik yaparak, renk tonlarında ve kontrastlıkta orijinal kamera görüntüsünden farklı bir sonuç elde eder.
Bazı Örnekler
LUT kullanımında dikkat edilmesi gereken noktalar
- JPEG ve dijital videoda REC 709 kullanımı istediğiniz sonuçları almanızda size sorun çıkartabilir. Tam bir sonuç istiyorsanız RAW ya da Logaritmik çekim yapmalısınız.
- Özellikle dijital sinema DCI P3 renk uzayını kullanır. Bazı hazır LUT’lar üreticileri tarafından P3 Uzayını TV için (Reklam filmleri ve diziler) REC 709’a çevirmek amacıyla tasarlanmışlardır. Amacınız dijital sinema (DCI P3) ise bu tarz LUT’ları kullanmak üç beden dar bir pantolon giymenize sebep olur.